Κυριακή 1 Μαρτίου 2009

ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ

Ημερίδα με θέμα:
«ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΡΗΣΗ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ»
Δευτέρα 04/02/2008 ώρα 6μ.μ.
συνδιοργάνωση

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ

2ου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Χώρος διεξαγωγής:
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΑΝΕΤΟΝ»
Παρασκευοπούλου 42, Θεσσαλονίκη
Υπό την αιγίδα του
Δ Η Μ Ο Υ Θ Ε Σ Σ Α Λ Ο Ν Ι Κ Η Σ
ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ - ΝΕΟΛΑΙΑΣ


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

17:30 Προσέλευση- εγγραφές

18:00 Κήρυξη έναρξης Γ. Καρατάσιος, Θ. Ταπανίσης, Κ. Καρακάρας, Α. Μάρα

18:30 Internet – Ο εφιάλτης του Ελληνα γονέα; κ. Γεωργία Βελώνη Εκπαιδευτικός,

Βιβλιοθηκoνόμος και Επιστήμονας της Πληροφόρησης

18:40 Διαδίκτυο: παιδαγωγικές παράμετροι, εκπαιδευτική αξιοποίηση Δρ. Θεόδωρος Καρτσιώτης

Σύμβουλος Πληροφορικής


19:00 Το Ηλεκτρονικό έγκλημα σήμερα στην Ελλάδα-Νομικό πλαίσιο. Εκπρόσωπος του

Τμήματος Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης,

κ. Παπαντωνίου Αντώνιος

19:20 Διάλειμμα

19:30 Παρουσίαση έργων μαθητών του 2ου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

19:40 Απλές τεχνικές προστασίας της τηλεφωνικής συσκευής. Βασίλης Τζιμτζίμης, Ηλεκτρονικός ΟΤΕ

19:50 Πρακτικές τεχνικές προστασίας για ασφαλή πλοήγηση, για τους γονείς κ. Κωνσταντίνος Ισπόγλου, Καθηγητής Πληροφορικής

20:20 Ερωτήσεις – Ανοιχτή συζήτηση

21:00 Λήξη ημερίδας



1η Εισήγηση

18:50 Internet – Ο εφιάλτης του Ελληνα γονέα; κ. Γεωργία Βελώνη Εκπαιδευτικός,

Βιβλιοθηκoνόμος και Επιστήμονας της Πληροφόρησης

Καλησπέρα σας, θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να σας ευχαριστήσω που μας τιμήσατε με την παρουσία σας.

Το διαδίκτυο είναι η επανάσταση της εποχής μας. Αποτελεί για τα παιδιά μας μέρος της καθημερινότητάς τους, το συναντούν στο σχολείο, στο σπίτι, στους φίλους, στις βιβλιοθήκες ακόμη και στα κινητά τους τηλέφωνα.

Αν χρησιμοποιηθεί σωστά θα είναι ένα πολύτιμο και απαραίτητο εργαλείο το οποίο θα τα βοηθήσει να

- βρουν πληροφορίες σχετικές με τις σχολικές τους εργασίες

-Να επικοινωνούν με φίλους

-Να ψυχαγωγούνται και να παίζουν παιχνίδια

-Να διαβάζουν online βιβλία και περιοδικά,

-Να αναζητούν λήμματα σε εγκυκλοπαίδειες και λεξικά

- Να ενημερώνονται για θέματα που τους ενδιαφέρουν (όπως μουσική, ταινίες, αναζήτηση πανεπιστημίων και μεταπτυχιακών)

-Να αγοράζουν online ή να συγκρίνουν τιμές και αυτές είναι μόνο λίγες από τις δυνατότητές του.

-Επίσης κεντρίζει το ενδιαφέρον τους σε πολλαπλά και ποικίλα θέματα και διατηρεί τη προσοχή τους πολύ περισσότερο απ’ ότι τα άλλα μέσα που υπάρχουν μέχρι σήμερα. Για παράδειγμα η μεγάλη του διαφορά από την τηλεόραση είναι ότι βάζει το μυαλό να δουλέψει, σε αντίθεση με τη παθητικότητα που καλλιεργεί η μικρή οθόνη.

Η πλοήγηση στο διαδίκτυο αποκτά ολοένα και περισσότερους φανατικούς οπαδούς μεταξύ των παιδιών μας. Αρκετοί γονείς δεν γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν. Οι ανησυχίες και οι φόβοι τους αφορούν την απομόνωση, την πώρωση, τη σπατάλη χρόνου και χρήματος, την ποιότητα του περιεχομένου και τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο. Υπάρχουν όμως τρόποι να προστατευτούν. Για παράδειγμα από τεχνολογική άποψη υπάρχουν «φίλτρα» και γενικότερα λογισμικό που ελέγχει και εμποδίζει την πρόσβαση σε ανάρμοστο περιεχόμενο αλλά ακόμη και αν οι ίδιοι δεν γνωρίζουν ή δεν μπορούν να εγκαταστήσουν τέτοιο λογισμικό, υπάρχουν εταιρείες υποστήριξης που μπορεί να τους βοηθήσουν σ΄αυτό.

Πολλοί γονείς δεν ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με το διαδίκτυο λόγω έλλειψης γνώσης γι΄αυτό. Επίσης την ανασφάλειά τους ενισχύουν αρκετά μέσα ενημέρωσης τα οποία προβάλλουν υπερβολικά τις αρνητικές πλευρές του και λιγότερο τις θετικές.

Η οικογένεια όμως θα πρέπει να ξεπεράσει τους φόβους της και να βοηθήσει την προσπάθεια του παιδιού να κατακτήσει τη νέα τεχνολογία και ειδικότερα το διαδίκτυο. Για να γίνει αυτό θα πρέπει γονείς και παιδιά να εκπαιδευτούν σ’ αυτή τη νέα τεχνολογία και στη σωστή χρήση της, συμμετέχοντας σε προγράμματα και σεμινάρια. Έτσι η γνώση που θα αποκτήσουν θα τους βοηθήσει και ουσιαστικά αλλά και θα κατευνάσει τις ανησυχίες τους. Απαραίτητη όμως είναι και η συνεργασία και η συνύπαρξη των δύο μπροστά στον υπολογιστή

Είναι σημαντικό να περνάτε αρκετό χρόνο πλάι στα παιδιά σας όταν αυτά πλοηγούνται στο διαδίκτυο. Εάν δεν είστε γνώστες του Internet δεν πειράζει, ζητήστε τη βοήθειά τους, αφήστε τα να γίνουν οι δάσκαλοί σας. Αυτό θα έχει διπλό όφελος από τη μια θα δείτε πως και σε ποιες σελίδες πλοηγούνται και φυσικά θα γνωρίσετε το διαδίκτυο και από την άλλη θα «ανεβάσετε» την αυτοεκτίμησή τους. Στο τέλος του μαθήματος επιβραβεύστε τα για τις γνώσεις που σας μετέδωσαν. Έτσι μπορεί το Internet να αποτελέσει μια διασκεδαστική οικογενειακή δραστηριότητα. Εάν πάλι είστε γνώστες μπορείτε να τα βοηθήσετε αναζητώντας μαζί τους πληροφορίες και δίνοντάς τους οδηγίες για καλύτερη πλοήγηση και αναζήτηση πηγών.

Εξηγήστε ότι για να φτάσουν στην πληροφορία θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά, το σωστό συνδυασμό φράσεων και συνωνύμων, τη σωστή ορθογραφία, θα πρέπει να προσέξουν τα γένη, τα πρόσωπα, τα διαλυτικά, την απόστροφο και οτιδήποτε άλλο θα μπορούσε να επηρεάσει το αποτέλεσμα.

Και αφού με τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά φτάσουν στην πληροφορία, σημαντική είναι τώρα η αξιολόγησή της. Δεν υπάρχει εγγύηση ποιότητας για οποιαδήποτε πληροφορία βρίσκουμε στο διαδίκτυο. Θα πρέπει κάθε φορά να αξιολογούμε την πληροφορία αλλά και την πηγή από όπου προήλθε.

έτσι πρέπει να προσέξουμε τα εξής

1. Για την πηγή από όπου προέρχεται η πληροφορία: το κύρος, την αξιοπιστία και τη δικαιοδοσία της. Συνήθως η κατάληξη της διεύθυνσης υποδηλώνει και την προέλευση για παράδειγμα

.edu (educational institution) -δηλώνει ότι είναι σελίδα εκπαιδευτικού ιδρύματος άρα δεν είναι παραπλανητική

.com (commercial site) .net (network support center)

.mil (military site) .gov (government agency)

.org (other organization) .gr, .ca, .us, .jp (είναι η συντομογραφία της χώρας, Greece, Canada, USA, Japan)

2. πρέπει να προσέξουμε Το συγγραφέα ή επιμελητή της πληροφορίας.

3. Την ημερομηνία καταχώρησης και τη συχνότητα ανανέωσης.

4. Την ακρίβεια και ορθότητα της πληροφορίας. Ποτέ δεν πρέπει να αρκούμαστε σε μια πηγή, πρέπει η αναζήτηση να γίνεται σε περισσότερες και οι πληροφορίες να διασταυρώνονται.

5. Το υλικό το οποίο περιλαμβάνει η πηγή και το κοινό στο οποίο απευθύνεται.

6. Πρέπει να υπάρχει πολιτική προστασίας των προσωπικών δεδομένων

7. Τα links - δηλ. οι σύνδεσμοι με άλλες σελίδες να είναι ενεργοί και αξιόπιστοι. Έτσι μ΄αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν εύκολα και γρήγορα τα παιδιά αλλά και οι γονείς να ξεχωρίσουν τις έγκυρες και αξιόπιστες πηγές και πληροφορίες από τις ανακριβείς.

Επίσης οι γονείς: Προσεγγίστε φιλικά τα παιδιά σας μιλώντας τους για τις εμπειρίες σας στο Internet,είτε καλές είτε κακές. Επικοινωνήστε ανοιχτά μαζί τους και δώστε τα να καταλάβουν ότι καλό είναι να σας λένε για όποιον ή για ότι τους κάνει να νιώθουν άβολα ή τα απειλεί. ‘Ότι και αν ακούσετε διατηρήστε την ψυχραιμία σας! Υπενθυμίστε στα παιδιά σας ότι δεν θα τιμωρηθούν εάν σας ενημερώσουν για οτιδήποτε (είναι σημαντικό να μη θεωρήσει το παιδί ότι μπορεί να στερηθεί το προνόμιο χρήσης του υπολογιστή του)

-Αποφύγετε τα δωμάτια συζητήσεων –τα chat rooms, τονίστε ότι δεν γνωρίζουμε ποιος είναι από την άλλη πλευρά. Βοηθήστε τα να ξεπεράσουν το αίσθημα ενοχής ώστε να μιλάνε ελεύθερα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο διαδίκτυο.

-Δώστε σαφείς οδηγίες στα παιδιά σχετικά με το τι πληροφορίες μπορούν να δίνουν online όπου και όταν αυτό είναι άκρως απαραίτητο και καλό είναι να μη δίνουν προσωπικές πληροφορίες χωρίς την άδειά σας.

-Εκπαιδεύστε τα παιδιά σας σχετικά με τους τρόπους που πρέπει να προφυλάσσονται από διαδικτυακούς «φίλους». Θα πρέπει να μη συμφωνήσουν ποτέ να συναντηθούν με κάποιο διαδικτυακό «φίλο».

- Να μη στέλνουν φωτογραφίες τους ή στοιχεία του σχολείου τους, να μην απαντούν σε ανεπιθύμητη αλληλογραφία, να μην παίζουν τυχερά παιχνίδια και να μην κάνουν χωρίς άδεια οικονομικές συναλλαγές.

-για να μην χάνετε τον έλεγχο μια πολύ καλή λύση είναι να Τοποθετήσετε τον υπολογιστή σε πολυσύχναστο σημείο του σπιτιού όπως το σαλόνι ή η κουζίνα αλλά όχι στο υπνοδωμάτιο του παιδιού, και φυσικά καλό είναι να θέσετε χρονικά όρια πλοήγησης.

Αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να απαγορεύσετε το διαδίκτυο. Πρέπει να επιλέξετε προσεγγίσεις και στρατηγικές εξατομικευμένες δηλ. αυτές οι οποίες είναι κατάλληλες για το δικό σας παιδί. Έτσι θα το βοηθήσετε να αποκτήσει στάση ζωής απέναντι στο Internet και κριτική σκέψη ώστε να μπορεί να προστατευθεί τώρα αλλά και μελλοντικά από κινδύνους ή από το να του γίνει έμμονη ιδέα, πάθος και εξάρτηση. Φυσικά δεν μπορούμε να πούμε ότι το internet δεν προκαλεί εξάρτηση, αλλά δεν είναι από μόνο του εξάρτηση, συμμετέχουν σίγουρα και άλλοι παράγοντες οι οποίοι σπρώχνουν το παιδί σ΄αυτού του είδους τη διέξοδο.

Όμως δεν πρέπει να κινδυνολογούμε και να θεωρούμε το διαδίκτυο τον κακό δαίμονα των καιρών…?.μιλάμε για εξάρτηση από τα μαθήματα για έναν αριστούχο μαθητή; μιλάμε για εξάρτηση από τα αθλήματα για έναν καλό αθλητή; Γιατί να μιλήσουμε λοιπόν για εξάρτηση από το Διαδίκτυο, όταν αυτό δίνει τεράστιες δυνατότητες για μάθηση, ανοίγει νέους ορίζοντες, δίνει ευκαιρίες να γνωρίσουν άλλες γλώσσες, πολιτισμούς, ήθη και έθιμα και το σημαντικότερο δίνει ευκαιρίες για επαγγελματική αποκατάσταση!!!

Φανταστείτε σε λίγα χρόνια τα παιδιά που δεν θα έχουν εξοικειωθεί με το Internet θα είναι οι αναλφάβητοι του αύριο, οι μη κατέχοντες. Η χρήση του Internet είναι και θα είναι σε λίγα χρόνια τόσο βασική όσο η ανάγνωση και η γραφή ή όσο η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.

Πιστεύω ότι στο μέλλον θα υπάρχει σίγουρα μια κοινωνική διάκριση που θα βασίζεται στις δυνατότητες πρόσβασης του ατόμου στην τεχνολογία και την πληροφόρηση (και ειδικότερα θα υπάρχει διάκριση ανάμεσα στους κατέχοντες και μη το Internet.)

Άρα εδώ θα ήταν καλύτερο να μιλήσουμε για την ανάγκη ισορροπίας μεταξύ των διαφόρων δραστηριοτήτων του παιδιού. Όπως η υπερβολική προσήλωση στα μαθήματα μπορεί να οδηγήσει σε παραμέληση άλλων σημαντικών πλευρών της προσωπικότητας του παιδιού, έτσι και η υπερβολική απασχόληση με το Διαδίκτυο, δεν βοηθά στη σωστή ανάπτυξή του.

Συνήθως τα πιο ευάλωτα παιδιά είναι εκείνα που δεν είναι δημοφιλή, είναι μόνα, ντροπαλά ή από οικογένειες που κανένας δεν είναι στο σπίτι για να συζητά μαζί τους ή που βολεύονται με την παρατεταμένη «ησυχία» που υπάρχει στο σπίτι αφού το παιδί ασχολείται μόνο με τον υπολογιστή.

Άρα αν οι γονείς επιβραδύνουν λίγο τους ρυθμούς τους και θυσιάζοντας τις προσωπικές τους ενασχολήσεις αφιερώνουν χρόνο και συζητούν περισσότερο με τα παιδιά τους ή τα επιβραβεύουν συχνά με άλλου είδους δραστηριότητες έξω από το σπίτι: με θέατρο, κινηματογράφο, καλλιτεχνικές εκθέσεις, εξόδους με φίλους, πατινάζ, ποδόσφαιρο, μπάσκετ και ότι άλλο τραβά και διατηρεί την προσοχή τους, τα παιδιά θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους θα αποκτήσουν περισσότερα ενδιαφέροντα και ελευθερίες και δε θα νιώθουν παραγκωνισμένα και απομονωμένα, θα γίνουν πιο κοινωνικά και δεν θα έχουν ένα και μόνο ενδιαφέρον και διέξοδο τον υπολογιστή.

-- σας ευχαριστώ --


Βελώνη Γεωργία
http://georgiaveloni.blogspot.com